Työpaikan keskustelut: One-on-One eli kahdenkeskiset keskustelut
Kevät on kehityskeskustelujen aikaa. Paljon keskustellaan siitä, ovatko ne tarpeellisia. Esimiestyössä katsoin ne kyllä tärkeiksi, sillä silloin voi kerrankin kiireettä kohdata toisen ja kuulla, mitä työntekijälle oikein kuuluu ja mitä hän ajattelee kaikesta. Tietenkin myös tavoitteista, tuloksista ja keskinäisestä arvioinnista puhutaan ja sovitaan.
Enimmäkseen kahden kesken esimiehen ja tiiminjäsenen kanssa jutellaan spontaanisti esimerkiksi käytävällä. Työskentelin kahdeksan vuotta avokonttorissa. Siellä kuuli ja näki paljon, varsinkin kun työpaikan seinät olivat enimmäkseen lasisia. Oli läpinäkyvää vai oliko? Arvostin spontaaneja kohtaamisia ja sitä, että soimme kaiken keskellä aikaa tai luottamusta toisillemme, mikä on palaute sekin.
Vaikka kohtaamiset ovat tärkeitä, avokonttorissa niitä voi tulla liikaakin ja työ keskeytyy. Siksi ihastuin Blanchardin esimiesvalmennuksessa Soveltossa One-on-One-keskusteluihin eli tiiminjäsenen esihenkilöltä etukäteen varaamaan valmistelemaansa kokoukseen.
One-on-One-keskustelussa tiiminjäsen on aloitteellinen ja valmistelee asialistan. Keskustelu sinänsä ei kestä ehkä varttia kauempaa. Luonnollisesti ei päästä syville vesille, mutta voidaan nopeasti aloittaa tai ratkaista muutama napakka kysymys. One-on-One keskustelu on myös kohtelias ja kunnioittava siten, että siinä työntekijä osoittaa kiinnostusta, sitoutumista ja vastuunkantoa sekä arvostusta esihenkilön ajankäyttöä kohtaan.
Toisinaan pitkät keskustelevat kehittämispalaverit ovat paikallaan, mutta suomalaiseen työelämään mahtuisi enemmän dialogia, lyhyitä työntekijävetoisia kokouksia.